Rozklíčujte klíčová slova

Existuje více zdrojů, které na vaše webové stránky přivádějí návštěvníky, potenciální i reálné zákazníky. Vyhledávače patří v online prostředí k těm nejviditelnějším.

Klíčem, kterým vyhledávač otevírá dveře právě k vaší nabídce, jsou slova. Klíčová slova propojují vyhledávač, potenciální zákazníky a business. Jejich moc je tak doslova magická. Jaká jsou ta vaše klíčová slova? Mají skutečně takovou moc, jakou mohou mít? Využíváte jejich potenciál na maximum? Máte ke svému podnikání ten správný klíč?


Klíčový faktor vašeho podnikání

Dokážete jedním slovem definovat váš hlavní produkt/nabídku/obor? Umíte vyjádřit slovy vaši konkurenční výhodu, přínosy vašeho produktu pro zákazníka a problém, který mu vyřeší?

Pokud ano, gratuluji. Máte první ze třech klíčových dílů skládačky. Ještě tu jsou zákazníci a vyhledávače.

Odpovídají slova vaší nabídky slovům, která používají a žádají vaši potenciální zákazníci? Je to, co nabízíte stejné jako to, co vaši zákazníci skutečně chtějí? Nebo ještě lépe, nazýváte svůj produkt tak, jak ho nazývají zákazníci? A jsou to pořád ta stejná slova, která zákazníci hledají ve vyhledávačích, potažmo v diskusních fórech, na komunitních webech nebo třeba sociálních sítích?

Pokud ne, začněte u analýzy klíčových slov. Rozklíčujte klíčová slova!

Analýza klíčových slov

 

Obr.: Analýza klíčových slov

1. Sbírejte, sbírejte a sbírejte

Tak ještě jednou, najděte slova, která definují váš business, váš produkt, vaši nabídku, vaše řešení problémů zákazníků. Přidejte k nim slova svých zákazníků, jejich požadavky, potřeby, přání a touhy, to, co je zajímá, to, co vyhledávají. Využijte nejenom obecné vyhledávače, ale třeba i vyhledávání na vlastním webu.

Podívejte se také na svoji konkurenci a slova, která používá.

Další možné zdroje potenciálně užitečných slov představují v online prostředí oborové weby a diskuse. Sledujte svoji cílovou skupinu, vnímejte způsob komunikace, nezapomeňte na sociální sítě. Vychytejte užívaná slova.

Čerpat můžete i z offline prostředí, rozhovorů se zákazníky nebo svými obchodníky. A nakonec – zapojte selský rozum. Přemýšlejte, tápejte a objevujte nová slova, která by mohla být ve vašem businessu úspěšná.

Hotovo? Vezměte tato slova a najděte k nim slova podobná a příbuzná. Snažte se zachytit všechny související fráze a sousloví, když ne všechny, alespoň ty nejhledanější. Pomůžou vám k tomu různé nástroje, především Google Analytics nebo Sklik.

2. Udělejte v nasbíraných slovech pořádek

Slova, která jste pracně získali z nejrůznějších zdrojů, protřiďte.

Odstraňte překlepy, duplicity, výrazy bez diakritiky apod.

Poskládejte slova do logických celků se stejným významem a stejnými slovy. Například pojištění na dovolenou, pojištění dovolená, dovolená pojištění budou ve finále pouze jedním klíčovým tématem, patří k sobě. Avšak každá fráze zvlášť ještě musí v dalším kroku projít ohodnocením.

Vytvořte si kategorie a přiřaďte k nim jednotlivá slova a fráze, příp. je doplňte o další. Klasifikace pak může vypadat zhruba takto (jako příklad tentokrát využijeme parfémy).

Kategorie

Příklady

Typy produktu

parfém, parfémovaná voda (EdP), toaletní voda (EdT), sprej aj.

Parametry produktu

balení, objem, ...

Značka/produktová řada/výrobce

Chloe, Lanvin, DKNY a mnoho dalších

Uživatel – pro koho je produkt určený?

parfém pro ženy, parfém pro muže, pro děti

Využití, zařazení do širší skupiny

kosmetika, krása, pro ženy

Související témata

bytové parfémy, vůně, aromaterapie

Návod na použití

týká se především jiných produktů...

Recenze, zkušenosti a doporučení

 

Celebrity, imagemakeři, zajímavosti – kdo produkt užívá/propaguje/nenávidí?

 

Tab. Vytváření kategorií produktů, klasifikace klíčových slov

Toto téma detailně rozpracovaná Marek Prokop v článku plném praktických tipů nazvaném Klasifikační analýza.

3. Hodnoťte, známkujte, zvažujte

Ke každému klíčovému slovu, nalezené klíčové frázi doplňte hledanost (opět využijete například Google Analytics). Dalším hodnotícím parametrem bude konkurence/konkurenčnost – počet stránek, které se na dané klíčové slovo zobrazují. Stěžejním aspektem je také relevance, tedy to, jak blízké je dané klíčové slovo vašemu podnikatelskému záměru, vaší nabídce nebo náplni vašeho webu.

4. Vyberte si svá klíčová slova

Nyní máte k dispozici uspořádaný seznam klíčových slov. Vyberte ze seznamu slova, na která se zaměříte ve svém businessu. Jde o slova, která mají velký potenciál a přinesou vám největší užitek.

V optimálním případě by šlo o slova s vysokou hledaností, nízkou konkurencí a současně vysokou relevancí k vašemu podnikání. Je však třeba zohlednit také svoje možnosti, prostředky, rozpočet a aktuální stav. Podstatnou roli hraje i situace na trhu, současné trendy a předpokládaný vývoj.

Vysokou hledanost slov často provází vysoká konkurence. Není divu, vidina závratné návštěvnosti dané enormní hledaností klíčového slova je velmi zajímavá, ovšem zejména teoreticky.

Obecná slova s vysokou hledaností jsou sice lákavá, ale mají nižší potenciál dělat z návštěvníků zákazníky. Konkrétní slova a delší fráze (long-taily) mají sice nižší hledanost, avšak mnohem lepší konverzní poměr.

Např. pokud někdo zadá frázi na vlasy, může ho zajímat mnoho oblastí – od šampónů, přes různé hřebeny až po vlasové doplňky, většinou primárně nemá zájem nakupovat. Pokud však zadá žehlička na vlasy, může to být i s úmyslem si nějakou žehličku pořídit. Konkrétní dotaz navíc zvyšuje šance, že se trefíte skutečně do toho, co hledajícího zajímá. Se sebedokonalejší nabídkou žehliček na vlasy těžko uspějete u muže, který shání sérum proti padání vlasů prostřednictvím fráze na vlasy.

Při finálním výběru vám mohou být užitečné tyto tipy:

  • Klíčová slova by měla odpovídat vašemu businessu, tj. měla by být maximálně relevantní a tedy i přínosná pro návštěvníky vašich stránek.
  • Pokud nemáte dostatek prostředků pro konkurenční boj, vyberte si slova, kde je nižší konkurence, hledanost zvažujte až na druhém místě.
  • Obecně, nenechte se zlákat vidinou snadných zisků přes vysokou hledanost.

Klíčová slova už mám! Co teď s nimi?

Klíčová slova se mohou stát pevným základem celkové business strategie. Využijte je v rámci content managementu a plánování online kampaní. Právě na klíčových slovech jsou postaveny i pokročilé analytické nástroje pro online aktivity, SEO a linkbuilding systému SEMOR.

Klíčová slova efektivně naplní váš linkbuilding i PPC propagaci. Budou se hodit i při PR výstupech nebo komunikaci a na sociálních sítích.

Ta nejzajímavější klíčová slova by jistě měla odpovídat také stránkám vašeho webu a navigaci (vzpomeňme zejména na klasifikaci slov do kategorií).

Každé klíčové slovo by se mělo odrážet na konkrétní stránce vašeho webu. Na jedné stránce se přitom můžete zaměřit hned na několik klíčových slov. Zde využijete ono logické roztřídění klíčových slov do celků se stejným významem.

Na jedné webové stránce tak můžete cílit například na klíčové fráze předprava nadměrný náklad, přeprava nadměrného nákladu, nadměrný náklad přeprava, přepravit nadměrný náklad, potažmo také přepravit nadměrný náklad, dopravce nadměrný náklad, příp. i přeprava nadměrného nákladu v ČR, přeprava nadměrného nákladu po ČR, přeprava nadměrného nákladu v Česku a třeba také přeprava nadměrného nákladu na Slovensko, přeprava nadměrného nákladu ze zahraničí a mnoho dalších.



Tento krátky text je momentálně jen pro test Indexace Google, najdu google a seznam tento odkaz www.kavamesice.cz nebo ne?

Autor: Radka Křivánková -