Včera 10.9.2019 Google po 14 letech výrazně mění pravidla pro označování externích odkazů pomocí atributu rel="nofollow". Nemusíte se hrozit, dle vyjádření Google nemusíte žádné změny ve stávajících odkazech provádět, ani nemusíte nové pravidla hned začít
Pro správné nastavení atributu rel se stačí řídit pravidly, které již Google sepsal.
Od tohoto "dne" začne Google brát příkaz "nofollow" jako tip a ne jako příkaz. Může se tedy stát, že některé weby mající takto odkazy ze silných webu, si polepší v hodnocení. Hůře na tom nebudou, jelikož Google buď tyto odkazy bude ignorovat tak jako doteď a nebo jim nějakou váhu přidá.
Na změnách okolo nofollow je důležitá jedna věc, kterou sám Google uvedl v článku. Je v pořádku, pokud zůstanete u používání běžného nofollow a nové atributy budete ignorovat. Aspoň prozatím. Přínos pro vás je minimální do doby, než se otestuje, co jak přesně se Google k odkazům s novou značkou bude chovat. Vaši vývojáři mohou pracovat na přínosnějších věcech.
Zaujalo mě, že Google píše, že nové atributy mohou ovlivnit jak indexaci, tak i procházení. Možná, že časem ukáže, že některé z nových atributů ovlivní i crawl budget.
nofollow má dnes dva odlišné účely. 1. Bránit robotovi zakládat nové url, které v odkazu najde. 2. Omezovat nebo úplně rušit zvýhodnění v rankování, který má odkazovaná stránka z toho, že je odkazovaná. Tenhle krok, kdy se zavádějí varianty nofollow, tyhle dva efekty odděluje. Z nofollow nadále nebude google umět založit nové url, ze sponsored a ugc nové url klidně založí. To je první změna. Druhá změna bude v březnu, kdy říkají, že začnou v relevanci brát nofollow jako hint, oproti současnému stavu, kdy se obecně usuzuje, že se nofollow do relevance nepočítají. Což tedy podle mě nikdy nebyla celá pravda, ale to teď není důležité.
“To, že Google začne přikládat nějakou váhu nofollow odkazům, pro mě svým způsobem žádná velká novinka není. Vždy jsem počítal i s tím, že nofollow odkazy nějakou menší váhu mají. Ať už tu, že generují návštěvnost jsou-li umístěny v relevantním a čteném článku nebo, že fungují jako zmínky, které Google musel registrovat, ať už jim přikládal váhu jakoukoliv. I samotný Ahrefs si jich všímá a monitoruje, z jak autoritativního/hodnotného webu vedou. Vždy jsem se držel i toho diverzifikovat a rozkládat odkazy jak na follow, tak i nofollow (nebo-li všeho moc škodí). Ovšem problém nastává u pravého využití nofollow odkazů. Označujeme tak odkaz, který nemusí být důvěryhodný, užitečný či jinak hodnotný, protože nad ním obvykle nemá tvůrce webu žádnou kontrolu (příkladem mohou být komentáře, kam lidé mohou vložit jakýkoliv odkaz, a ten nyní bude mít pro daný web nějakou váhu). Jde i o to, jak Google bude v konečném důsledku takové odkazy vyhodnocovat. To zjistíme v průběhu. Nicméně nyní zřejmě budou správci stránek a redaktoři mnohem více promýšlet zařazení externího propagačního obsahu na svůj web. V případě, že nofollow odkaz z tohoto obsahu povede na nekvalitní web, bude otázkou, zda ho vůbec vkládat a spolupráci přijmout. Je možné, že nastanou změny i v komentářových a diskuzních sekcích, kde nepůjdou vkládat odkazy už vůbec, a tím se vyřeší starost o všechny typy odkazů, ať už follow/nofollow, které by mohly stránku poškodit. Co se týče reklamních článků, tak tam bude nejspíše kladen větší důraz na to, aby se do nich vkládaly odkazy follow a neoznačovaly tak reklamní text, který by mohl poškodit obě strany. Celkově to beru jako boj Googlu proti placeným článkům. Jsem zvědav, jestli se tedy v praxi něco změní a jaké reálné důsledky to bude mít (Btw. Jsem zvědav na reakci Německého trhu. (smile-face))”