Jak může ovlivnit našeptávač seznamu návštěvnost.

Asi všichni kteří se zabývají SEO řešili problém, jak se na konkrétní frázi dostat na přední místa ve vyhledávači. I v našem projektu jsem řešil něco podobného.


První co jsme udělali bylo vytipování klíčových slov. 

Následně jsme prověřovali, jakou má které slovo hledanost a zda se vyplatí pro ně vůbec optimalizovat. 

Další kritérium pro výběr je samozřejmě i to, jak si stojí konkurence. Zda vůbec máte šanci se na dané klíčové slovo někam posunout nebo ne


Ale to ještě není všechno. Pokud optimalizujete na klíčová slova ze seznamu, je nutné se ještě zamyslet nad tím, jak si dané slovo stojí v našeptávači. To pak souvisí s hledaností. Slova která seznam našeptává mají logicky největší hledanost. Předpoklad je tedy, že seznam našeptává právě ta slova, která lidé hledají nejvíce. 





Z toho vypadne krásný seznam klíčových slov, pro které se pokusíte optimalizovat obsah stránek.

Samozřejmě je potřeba slova ještě roztřídit a zamyslet se nad tím, které slovo má budoucího klienta přivést na kterou stránku. Není dobře, když si klient něco hledá a vy ho pošlete na stránku, která s tím nemá nic společného. Takový klient znechuceně odejde a už se k vám nevrátí.

 

A pak si taková klíčová slova nasázíte do aplikace pro sledování pozic, jako je např. Semor a už jen sledujete jak postupně v průběhu času klíčové slovo postupně stoupá (nebo klesá).

 

Nám z takového seznamu vypadlo jedno krásné klíčové slovo "slevomat pobyty pro dva". 

Nejen že má poměrně velkou hledanost (kolem 36 000), ale také ho napovídal našeptávač seznamu, což nám přijde logické. To co lidé hledají nejvíce by se jim mělo také našeptávat.

V průběhu necelého roku jsme se tedy snažili optimalizovat stránky na toto klíčové slovo (prim jiných samozřejmě). A musím říct že v obrovské konkurenci se nám to dařilo. Po nějaké době jsme se dostali na první stránku a dokonce i na přední pozice, kde jsme se stabilně drželi. Přes toto klíčové slovo k nám přicházelo poměrně velké množství lidí a vše šlapalo. 

 

Až do nedávna. Najednou přes toto klíčové slovo a jemu podobné klesla návštěvnost ze dne na den v podstatě na nulu. 

To nás samozřejmě vyděsilo a začali jsme zjišťovat proč. 

Semor nehlásil žádný problém, pořád jsme byly na předních pozicích a marně jsme si lámali hlavu, co způsobilo tak obrovský propad návštěvnosti.



Ukázalo se, že problém byl v našeptávači Seznamu. 

Seznam, z naprosto nepochopitelných důvodů, přestal toto slovo a jemu podobná našeptávat a to i přesto že mají tak obrovskou hledanost.

Namísto fráze "slevomat pobyty pro dva" začal nesmyslně nabízet frázi "Slevomat pobyty aktuální leták tento týden"






A tohle nutí člověka zamyslet se. Opravdu někdo zadává takovou frázi? Nebo si ji tam prostě seznam přidal podle svého?

Podívali jsme se proto, jaký výsledek seznam na tuto frázi zobrazuje.






Na prvním neplaceném místě se zobrazuje obrovská reklama a náhledy letáku serveru Kupi.cz. 

Tyto letáky se na seznamu ukazují už nějaký čas. Není tajemstvím, že Kupi.cz vlastní Seznam.

A to nás vede k dalšímu zamyšlení na téma jak lidem našeptávat a přivádět je na vlastní firmu a vydělat na tom.

 

Závěr je hořký, po roce optimalizace a práce, následuje ze dne na den propad téměř na nulovou návštěvnost a to aniž bychom porušili jakákoliv pravidla SEO. Ano takový je business a seznam je soukromá firma, která chce vydělávat. Jen je otázka jak to doopravdy myslí s tím "relevantním" vyhledáváním.

Autor: Jan Devera -

Janča

08.12.2015 18:07:32 http://www.moderniobleceni.cz/ Na druhou stranu ta optimalizovaná klíčová fráze je trošku parazitování na jiné značce. :)

Jan Devera

08.12.2015 18:42:10 Ano a ne :) Otázka je jestli slovo slevomat chápete jako značku nebo označení slevového portálu.

Vladimír Přichystal

08.12.2015 18:44:05 http://www.besteto.cz Když správně pojmenujete stav věcí, tak bude formulace znít "Před prvním neplaceným místem se zobrazuje obrovská reklama a náhledy letáku serveru Kupi.cz." a najednou si člověk uvědomí, že server žijící z reklamy jen vložil na svůj web reklamu navíc. To mi přijde fér.
A že jste neporušili žádné pravidlo SEO, to máte pravdu, jen pokud se týka praSEO, které je postavené na optimalizaci na jediný dotaz a ještě zcela nepřirozeně často hledaný právě jen díky našeptávači. Pokud jste SEO dělali dobře a na "dobré" fráze, budou vám lidi dál chodit aspoň z Googlu.

Jan Devera

08.12.2015 18:52:08 Optimalizaci samozřejmě nemáme jen na jednu frázi. V celkové návštěvnosti se to promítlo minimálně. V článku sem vypíchnul jen jednu frázi, na které je to nejvíce vidět. Pokud by seznam vložil na stránku jen další svoji reklamu, má na to samozřejmě právo a neřekl bych nic. Nelíbí se mi ten fakt, že schválně změnili našeptávané fráze a uměle tak zvedá hledanost frází, pro které tu reklamu mohou zobrazit.

Martin

09.12.2015 15:31:04 To že jsem paranoidní neznamená že po mě nejdou :) Tomu, že fulltextové vyhledávání funguje na "čistém algoritmu" , už neveřím dlouho. Když už nic, podívejte se na změny, které Seznam teď před Vánocemi předvádí - soudě podle grafu právě tady na semoru

Jan

09.12.2015 20:33:42 http://www.zabijacky.cz Existuje daleko jednodušší vysvětlení - někdo z kupi.cz dokáže náseptavac manipulovat

Jan Devera

11.12.2015 08:32:31 K dnesnimu dni seznam opet zmenil naseptavac a vratil tam naseptavani frazi tak jak bylo s tim ze tu svoji frazi pridal na predposledni pozici :)