Jak vytěžit z Google Merchant maximum?

Nevíte si rady s nastavením PLA kampaní? Nevěšte hlavu, chce to jen dodržet několik pravidel od Google a dát si práci s optimalizací. Můžete tím získat nový marketingový kanál, který vám přinese výhodu nad konkurencí. Jak na to?


Produktové reklamy (PLA), často také označovány jako Google nákupy jsou v České republice již delší dobu, ale stále jej využívá velmi málo eshopů a většina z těch co je využívá, tak je jen založila, dobila kredit a tím to skončilo. V tomto článku vám popíšu co vše je potřeba nastavit a hlavně jak s PLA pracovat, aby byly přínosné.


Založení účtu Google Merchant


Pro spuštění PLA kampaní budete potřebovat být registrován v Google AdWords a v Google merchant centru.


Jakmile jste zaregistrovali Google merchant centrum, tak v záložce Zdroj dat vytvořte nový a do něj vložte feed pro Google nákupy. Doporučuji také nastavit aktualizaci každý den, ať jsou data vašich produktů vždy aktuální. Pokud máme feed vložen, je potřeba propojit Google merchant centrum s Google AdWords. Proto vyberte v nastavení Propojení s AdWords a vyberte AdWords účet, který chcete využít pro PLA kampaně.


Další věcí, kterou musíte nastavit je ověření vlastnictví domény a nárokovat doménu. Přejděte tedy do nastavení - obecné, zde nastavit všechny informace, ověřit vlastnictví domény a nárokovat doménu.



Nyní je potřeba v Google AdWords vytvořit kampaň (PLA) pro Google nákupy. Přihlaste se tedy do AdWords účtu propojeného s Merchant centrem a vytvořte novou kampaň - Nákupy. Poté nastavte denní rozpočet a maximální CPC (cenu za proklik).




Vše potřebné máme již nastaveno, pokud má xml feed všechny potřebné data, tak se nám reklamy začnou po schválení zobrazovat.


Specifikace xml feedu


Často dostávám přístupy do Google merchant center, kde nebyl feed schválen a reklamy se tak nemohou zobrazovat. Proto přejděte v merchant centru na kartu Zdroj dat a rozklikněte aktuální feed. Zde vám Google napoví, v čem je chyba. Pokud chybě nerozumíte, tak doporučuji prostudovat specifikaci Google merchant https://support.google.com/merchants/answer/188494?hl=cs. Pokud problém přetrvává, tak můžete kontaktovat podporu Google a nebo mi napište http://jakubherrmann.cz/kontakt.




Pod chybami najdete také upozornění položek, to sice nejsou chyby, které by bránili k zobrazování reklam, ale doporučuji také tyto chyby odstranit, protože se většinou jedná o atributy, které napomohou Google lépe zařadit produkt a poté jej také přesněji zobrazovat.


Nejčastější chyby feedu:

- Chybí jedinečné identifikátory produktu

Google požaduje mít u každého produktu minimálně 2 ze 3 identifikátorů. Brand, EAN a MPN. Pokud z nějakého důvodu nemáte tyto informace, tak můžete využít u těchto produktů tag identifier_exists, který nastavíte na hodnotu FALSE. Tím říkáte Google, že identifikátor nemáte.



- Chybí uvedená dostupnost

Jedná se o tag availability, který je důležitý a pokud jej ve feedu neuvádíte, tak se vaše produkty nebudou zobrazovat.


Doporučuji také nastavit štítky, které si můžete nastavit libovolně a poté podle nich rozdělit položky v kampani. Rozdělit zboží můžete např. podle sezónních produktů, výprodeje, apod.


Předávejte Google co nejvíce dat můžete, on se vám poté odvděčí tím, že vaše produkty bude správně zobrazovat a vy tak získáte velkou konkurenční výhodu. Také doporučuji google merchant centrum pravidelně kontrolovat, zda nedošlo k chybě a nebo zda vám google nedoporučí vylepšení feedu.


Optimalizace PLA kampaní


V AdWords máme vytvořenou kampaň a v ní můžeme rozdělit Skupiny produktů podle našich potřeb. Doporučuji rozdělit co nejvíce to jen půjde, v podstatě je ideální mít možnost upravovat cenu pro jednotlivé produkty. Pokud máte několik tisíc produktů tak vám pomohou štítky, podle kterých si můžete zboží jednoduše rozdělit.




Doporučuji vám přidat si sloupec s podílem zobrazení na kartě kampaně PLA. Tato metrika vám ukáže jak často v % se vaše produkty zobrazují v porovnání s konkurencí. Pokud je procento nízké, zvýšíte jej zvýšení maximální CPC.




Kontrolujte také na jaké dotazy se vám produktové reklamy zobrazují, pokud by zde bylo slovo, které je nevhodné pro cílení, tak jej můžete přidat mezi vylučující, tak jako u běžných PPC reklam.




Testujte a zkoušejte produktové kampaně jak to jen jde. Ve většině případů získáte velmi relevantní návštěvníky na váš eshop za nižší cenu než v klasických PPC reklamách. Nehledě na to, že Google merchant můžete využít také k dynamickému remarketingu, který posouvá hranice marketingu zase o kus dále.

Autor: Jakub Herrmann - PPC zachránce - v mém hledáčku je hlavně AdWords a Sklik, avšak PPC reklamy na Facebooku mi také nejsou cizí. www.jakubherrmann.cz

Zbyněk Fridrich

03.01.2015 18:01:57 Ahoj k části: Nejčastější chyby feedu - tag identifier_exists, který nastavíte na hodnotu FALSE se musí nastavit na straně feedu, nebo je to někde v administraci google merchant centru?

Díky
Zbyněk

Jakub Herrmann

05.01.2015 08:30:45 Ahoj, je to možné upravit pouze na straně feedu. Administrace toto nepodporuje.

Excalibur

14.06.2017 13:10:26 http://www.fantasymece.cz Mě to hlásilo error GTIN a nakonec jsem zjistil, že mne dostalo to, že jsem měl vadný EAN. Každá hodnota EAnu byla 0. Identifier_exists nakonec pomohla, ale tohle byl pro mne oříšek :)