Kvalita textu a chování uživatelů – vliv na SEO aneb co se líbí uživateli, líbí se i Googlu

Možná si myslíte, že i web s méně kvalitním obsahem může uspět, pokud se různými SEO
praktikami dokáže dostat vysoko ve vyhledávání Googlu a získat velké procento prokliků.
Může se zdát, že stačí dostat web do prvních 10 pozic, nastavit si chytlavý titulek
(meta description) a vysokou pozici máte jistou.


Bohužel, dnes to již neplatí. Google je chytřejší a dokáže lépe odhadnout kvalitu webu pro
uživatele. Ano, skutečně měří CTR(click-through-rate), tedy procento prokliků z výsledků
vyhledávání na vaši stránku, ale měří i jiné důležité statistiky. Kvůli tomu se weby s nekvalitním
obsahem velmi rychle propadnou z vysokých pozic zpět dolů.

Hodnocení kvality přímo na stránce

  • Délka textu
  • Unikátnost obsahu
  • Správná gramatika

Hodnocení kvality v rámci vyhledávání Google

  • Dwell time - průměrná doba, kterou návštěvník stráví na vašem webu, než se vrátí zpět na
    výsledky vyhledávání
  • Odchody zpět z vašeho webu a následné prokliky na jiné, konkurenční weby ve výsledcích
    vyhledávání Googlu

Můžete mít skvělou pozici ve vyhledávání, vysoké procento prokliků a návštěv, ale nekvalitní obsah
může vše "zazdít". Pokud váš obsah návštěvníky neosloví nebo neodpoví na jejich dotazy,
budou váš web rychle opouštět a přecházet zpět na jiné výsledky vyhledávání Googlu.
Krátký text se špatnou gramatikou, případně zkopírovaný, navíc získá negativní hodnocení v
automatických kontrolách textu. Google vše zaznamenává a nekvalitní obsah nemilosrdně
penalizuje snížením pozic ve vyhledávání.

Jaká je dobrá průměrná doba na webu?

Záleží samozřejmě na oboru vašeho webu, ale sekundy nebo desítky sekund jsou příliš málo.
Dle vyjádření expertů Googlu jsou dobré hodnoty od jedné minuty výše.

Jaké je řešení?

Myslete na vašeho uživatele. Zaměřte se na konkrétní stránku. Pokud už stránku máte v provozu,
zjistěte si, pro jaké vyhledávácí fráze se návštěvníkům vaše stránka zobrazuje.
Pokud stránku teprve navrhujete, rozmyslete si, pro jaké fráze by daná stránka mohla být relevantní.
Poté se vžijte do role návštěvníka a umístěte na stránku takový obsah, který by vám dobře
odpověděl na vaše dotazy. Pak přidejte odkazy na další související články na vašem webu, které by
návštěvníky mohly dále zajímat.

Vaším cílem by mělo být:

  • Dobře odpovědět uživatelům na vyhledávané dotazy, aby se nevraceli zpět na vyhledávací
    výsledky Google a neklikali na konkurenční weby.
  • Udržet návštěvníka na webu dalšími zajímavými články
  • Psát kvalitní, pokud možno originální obsah, který by se dobře četl a byl dobře hodnocen
    automatickými kontrolami textu.

Cílem článku bylo zdůraznit význam kvality textu a chování uživatelů na SEO hodnocení webu.
Nicméně nezapomínejte na výše zmíněný titulek meta description, který se uživatelům obvykle
zobrazuje v Google pod odkazem na váš web. Pište jej tak, aby se uživatelům dobře četl, protože
pak vaše stránka bude mít vysoké procento prokliků.

Zdroje:
http://moz.com/blog/the-2-user-metrics-that-matter-for-seo
http://agbeat.com/social-media/dwell-time-new-make-break-seo-metric/
http://www.webpronews.com/matt-cutts-google-doesnt-use-bounce-rate-2012-06
http://www.seobiology.com/dwell-time/
Vlastní statistiky v Google Analytics

Autor: Jan Musil -