Linkbuilding prakticky: odhalte nevyužité odkazové příležitosti

Způsobů, jak získat zpětné odkazy, je celá řada. Ovšem mezi ten nejjednodušší patří setřídění stávajících, ale nevyužitých odkazových příležitostí. Takže jak na to?


Následující otázky zasílám lehce upravené v dotazníku klientům. Odpovědi nám umožní udělat si pořádek v odkazových příležitostech + často zdarma nebo s minimálními náklady získat hodnotné zpětné odkazy. Aby ale nezůstalo jen u otázek z dotazníku, uvedu i příklady z praxe.



* U všech otázek / odkazových příležitostí můžeme využít nejenom aktuálního stavu, ale i dřívější (nebo plánovaná budoucí) aktiva. To znamená, že si otázky neodpovídejte jen podle současnosti. Pokud jste například dříve spolupracovali s novináři, můžete tyto vztahy oživit (nebo je mít v záloze).


Který typ obsahu Vašeho webu si podle Vás nejvíc zaslouží odkazy?

Každý web je unikátní. Někdy je celý projekt natolik zajímavý, že si sám o sobě zaslouží odkazy. Pěknou ukázkou je Klub Pánů z Ponožkovic, o nichž se baví i fanoušci Slavie. Pokud se ale na první pohled neodlišujete od konkurence, popřemýšlejte, čeho využít.


Máte užitečné návody pro zabezpečení domu? Rozšiřujete sortiment o oblíbený produkt ze zahraničí? Děláte videa, zatímco konkurence má jen texty? Tohle všechno by měl linkbuilder vědět, aby na tom mohl postavit propagaci.


Čeho dalšího kromě kvalitního webu můžeme využít?

Když jste výhradní dodavatel nebo se můžete chlubit stovkami dobrých referencí, máte to v linkbuildingu snadnější. To samé platí samozřejmě v případě, že je k dispozici větší rozpočet. 


Pro ukázku nechoďme daleko. Zoot snad splňuje všechny uvedené příklady (včetně kvalitního webu), díky čemuž se mu daří i v linkbuildingu, například při spolupráci s bloggerkami.


Máte projekty, z nichž je možné odkázat?

Když už jste si dali práci s dřívějšími weby, proč jich nevyužít? I netematicky web může být cenným zdrojem návštěvnosti (a odkazů). Nejjednodušší je vložit odkaz do sidebaru nebo lišty, pokročilejší metodou je přidání agregátoru aktuálního obsahu, společné newslettery atd.


Příkladem jsou weby Internet Infa.


Máte vhodné dodavatele (obchodní partnery)?

Může se jednat o webhostingovou firmu, grafika, právníka… Zkuste jim nabídnout referenci výměnou za to, že si ji vloží na stránky a odkáží na vás. Podobně se dá postupovat s obchodními partnery (sekce spolupracujeme, doporučujeme…).


Příklad: sekce Spolupracujeme – Ski areál Klepáčov.


Máte dárky pro zákazníky, obchodní partnery a další? Nebo jiné nadstandardní zboží či služby?

Pokud ano, o co se jedná? Kromě hmotných věcí se může jednat i osobní přístup a možnost věnovat se zajímavým zásilkám.


Příklad: obrázek mravence na zásilce, který e-shopu zdarma přinesl ohlasy.


Máte zboží, jež už nemůžete zařadit do běžného sortimentu? 

Příkladem mohou být jednou nošené věci. Dají se využít jinak (charita, soutěže…). Stejně můžete třeba použít již neaktuální školení (přednáška pro vysokou školu) apod.


Příklad: zákazníci Rossmann darovali přes 1 tunu kosmetiky.


Zaměřujete se jinými způsoby na dobročinnost?

Pomáháte ve volném čase neziskovkám? Sponzorujete nějakou organizaci? Požádejte o zpětný odkaz.


Příklad:  Partneři – Charita OSTRAVA.


Vystavujete na veletrzích nebo se účastníte podobných akcí? Případně jste přímo provozovatel?

Jestliže jste přímo organizátor, máte to samozřejmě snadné (a nejspíš už máte sebe-propagaci zajištěnou) – zde mohu doporučit spolupráci s komunitou a jinými akcemi. 


Pokud tomu ale tak není a jste třeba řadový člen, podívejte se, zda na webu pořadatele není vhodná sekce, kde byste mohli být uvedeni.


Příklad: ostravský MarketingOn.


Jste členy nějaké organizace?

Může jít například o APEK, ale i menší spolky (osazenstvo coworkingového centra) atd. Opět požádejte o uvedení.



Jste aktivní na sociálních sítích?

Sociální sítě mají výhodu také  v tom, že je vyhledávače berou jako autoritativní, takže se například vaše Facebooková stránka může zobrazovat ve výsledcích vyhledávání na prvních místech (mezi sociální sítě patří také YouTube ). Navíc na nich můžete snadno oslovit ovlivňovatele prostým označením v příspěvku.


Máte profily na diskusních fórech a dalších webech?

Opět další jednoduchý způsob. Přidejte odkazy a zmínky ke svým profilům. Zároveň popřemýšlejte o tom, jak využít dlouhodobých účtů s větším počtem příspěvků nebo hodnotících bodů. Takové účty totiž zpravidla 


Máte nějaký partnerský program?

Vyselektujte úspěšné partnery, a nabídněte jim lepší formy spolupráce (zároveň ale myslete i na ostatní partnery). Malý tip z praxe: pomocí nástrojů jako OpenLinkProfiler (základní funkce zdarma) se podívejte, zda affil odkazy konkurence obsahují id údaje partnera. Pokud ano, snadno tak budete moci vybrat důležité partnery konkurence a inspirovat se u nich (nebo jim rovnou nabídnou lepší podmínky). 


Máte další kontakty, kterých bychom mohli využít?

Už jsem zmínil pár příkladů vhodných kontaktů (dodavatelé, obchodní partneři, neziskovky). Existuje ale spousta dalších. Zkrátka pokud máte kontakt na pořadatele akcí, významné sportovce a další, zkuste popřemýšlet i o získání odkazů. 


Příklad z praxe: tento guest post :-).


TIP na závěr – zmínky bez odkazů

O tomto většinou klienti nemají příliš velký přehled. Pomocí nástrojů jako Talkwalker Alerts a Mention zjistíme, kde se o webu / značce nachází zmínky bez odkazu. Tam, kde to bude vhodné, požádáme o odkaz nebo navážeme spolupráci. 


Autor: Marek Hnátek -

SEO konzultant na volné noze. Specializuji se na linkbuilding a propagaci. Mezi mé klienty patří především menší a střední e-shopy a nekorporátní firmy.

Martin Čtvrtníček

10.01.2017 08:04:42 http://ecesta.cz/ Dobrý den, pod podnadpisem "Máte profily na diskusních fórech a dalších webech?" vám chybí konec odstavce.

Pavel Drábek

06.02.2017 20:14:40 https://paveldrabek.com/ Pěkný ucelený seznam "snadných" odkazových příležitostí. Další příležitostí je web obce/města v místě podnikání. Obce na svém webu často shromažďují kontakty o místních podnikatelích, stačí poprosit o přidání odkazu na web.

TomL

10.05.2017 07:27:38 http://www.jistykup.cz Díky za článek se zajímavými tipy.

TomL

10.05.2017 07:28:22 http://www.jistykup.cz Díky za článek se zajímavými tipy.