Společnost Google začala od 21. dubna postupně po celém
světě nasazovat do svého vyhledávače nový algoritmus „mobile-friendly“,
který upřednostňuje ve výsledcích vyhledávání (jen pro mobilní telefony) webové stránky, které
jsou vhodně optimalizované k prohlížení na přenosných zařízeních. Ve spolupráci s Marii
Štouračovou www.mobilniseo.cz
jsme vybrali jedno téma pro měření mobilních výsledků pomocí našeho
systému. Od 19.4 měříme každý den 781 klíčových slov do 30. pozice v
rámci tématu - recepty a vaření. V článku se podíváme na změny v pozicích některých webů, které jsou přizpůsobeny mobilům, a těch které nejsou.
Každou nalezenou URL (něco přes 22 000 jedinečných URL) jsme prověřili přes API Google, které vrací informaci, jestli je stránka Mobile Friendly (MF), či nikoliv. Na obrázku níže vidíte rozložení MF pro každý den měření pro všechna klíčová slova. Nejlepší výsledek znázorňuje zelená barva a to při dosažení 56.78% MF stránek na pozici (nejhorší výsledek 0% znázorňuje červená barva). Při najetí kurzorem myši na barevnou plochu uvidíte % MF stránek.
http://www.recepty.cz
http://www.apetitonline.cz
http://ekucharka.net/
http://www.mytaste.cz
*tyto projekty byly vybrány náhodně, a nemáme s nimi nic společného
- web má poměrně dominantní postavení v SERPu, není optimalizovaný pro mobily
- v podstatě se nic nestalo
- web na tom není špatně, kolikrát si poměrně blízko konkuruje s webem výše uvedeným, je jako jeden z mála větších receptových webů optimalizovaný pro mobily.
- mírná ztráta pozic
- web není optimalizován pro mobily
- mírné navýšení pozic
- optimalizovaný web
- pozice se nijak výrazně nepohnuly
Pro zobrazení přesných pozic vašeho projektu stačí jej mít propojený s Google Webmaster Tools Search Console a přejít do podmenu Analýza vyhledávání.
Níže uvidíte pár příkladů mobilně otimalizovaných i nepřívětivých webů.
Na obrázku níže vidíte mírný nárůst počtu klíčových slov, na které se tento web zobrazuje na Google do 3. pozice.
- jeden z mála projektů, kde jde vidět větší propad pozic
- pokud web není optimalizovaný pro mobily, neznamená to, že automaticky ztratí své pozice
- v podstatě se nic nestalo
Popsal bych ho asi jako velkého bubáka, kterým nás Google straší, ale pak se podíváme pod postel a zjistíme, že to, co nás celé noci straší je
jen náš oblíbený plyšák.
Tím určitě nechci říct, že se z mírumilovného plyšáka nemůže stát
monstrum, které zrovna teď váš web nepotopí. Ale momentálně po 2
měsících od zveřejnění updatu se pro většinu webů alespoň v českém
internetu nic moc nezměnilo.
Jak je vidět na grafech výše, nezáleží jen jestli je web responsivní! Podle mě budou vidět větší rozdíly, jakmile bude mít Google oddělený index pro mobilní hledání.
Změny, které měly přijít s Mobilegeddonem od Googlu jsme zatím na našich klientech nezaznamenali, ale počítáme s tím, že se Google bude snažit čím dál tím více upřednostňovat kvalitní mobilní weby. Nejzajímavější je v rámci mobilních úprav od Googlu notifikace o pomalém mobilním webu v mobilních výsledcích vyhledávání, kterou již Google testuje. Pokud se tato novinka dostane do hledání pro všechny uživatele, bude v tu chvíli opravdu záležet na tom, jestli máte kvalitní a rychlý mobilní web.
Od vyhlášení tzv. Mobilegeddonu jsme u našich klientů nezaznamenali prakticky žádné změny. A to ani v návštěvnosti ani ve vývoji pozic klíčových slov včetně těch velmi konkurenčních. Momentálně se tedy zdá, že pro výkon webu v přirozeném vyhledávání je jedno, zda je optimalizovaný pro mobilní zařízení. Vypadá to, že uživatelé stále nerozlišují mezi výsledky s označením "Optimalizováno pro mobily" a bez něj. Návštěvnost z mobilních zařízení na úkor desktopů pomalu roste a otázkou tedy je, kdy Mobilegeddon dorazí plnohodnotně i k nám.
S klienty jsme nástup Mobilegeddonu poměrně řešili. Někteří aktivní dodavatelé webových řešení začali více nabízet tvorbu responzivního designu a mobilních verzí webu. Ve všech případech jsme ale klientům nedoporučili se do toho vůbec pouštět, protože to zatím nemá ekonomický smysl. Když k vám na web chodí z mobilního vyhledávání na Googlu třeba jen 5 % návštěvnosti a nikdo z vašich konkurentů nemá web přizpůsobený pro mobily, tak nedává smysl pouze kvůli Googlu a Mobilegeddonu řešit mobilní web. Rozhodnutí musí vycházet z naprosto jiných podnětů. Je to úplně to stejné jako když weby začali v létě migrovat na HTTPS, protože Google zveřejnil, že to pro něj je další signál kvalitního webu. Když jsme si vyhodnocovali, zda Mobilegeddon měl nějaký vliv na výsledky vyhledávání, tak žádné zásadní změny nenastaly. A to jak u webů, které jsou přizpůsobené pro mobily, tak u těch ostatních. Změnu jsme nezaznamenali ani u klienta, který působí na anglicky mluvícím trhu, kde se mobilní verze webů řeší podstatně více. Mobilegeddon tedy zpětně vnímám spíše jako dobré PR Googlu se snahou o edukaci trhu podobně jak to dělali s HTTPS loni v létě
V mobilním SERPu jsou lehké odklony v Google, Seznam očividně rozdíl mezi mobilním a desktopovým vyhledáváním nedělá. Z pohledu uživatele se v SERPu po Mobilegeddonu, nic velkého neodehrálo. Výsledky v SERPu se sice mírně liší od vyhledávání na počítači a vyhledávání na mobilech, ale tyto rozdíly jsou velmi malé. Měření jsem porovnával u webu s responzivním designem a webu, který tímto rozhraním nedisponuje a není pro mobily použitelný.
Pozice webu s responzivním designem - www.silaseo.cz
![]()
Pozice webu bez responzivního designu - klient si nepřál být jmenován
![]()
Porovnání ranku bylo měřeno přes nástroj Advanced Web Ranking.
Kdo chce nějak rozumně na webu fungovat, stejně už by měl dávno web použitelný v mobilech měl mít.
Pokud by si někdo chtěl pohrát s daty tady je máte ke stažení (33MB)
2 komentáře
Dle mého v CZ vyhledávání se to ještě nějak výrazně neprojevilo. Na našem EN webu máme nárůst z mobilů celkem výrazný.
To je pěkné, a je to jen čistě nárůst z vyhledávačů a je to návštěvnost navíc, nebo na úkor dekstopů (jestli jen uživatelé nepřešli z pc na mobily) ?