Nebojte se automatizace v SEO

Nejednomu SEO konzultantovi vyskočí husí kůže, když slyší slovo „automatizace“. Pravděpodobně proto, že si vybaví masivní nakupování odkazů, hromadnou registraci do katalogů, automatizovaný komentářový spam apod.

Ale nebojte se, v tomto článku vám popíšu praktiky bílé jako sníh v národním parku. Díky nim ušetříte cenný (a pro klienty drahý) čas, budete mít věci pod kontrolou a můžete se věnovat dalším činnostem.

Článek je spíše přehledový a dává tipy, co vše lze automatizovaně sledovat. U každého bodu najdete odkazy na další zajímavé zdroje.


Upozornění z Google Analytics

Google Analytics poskytují spoustu dat. Umí poskytovat i užitečná data, když vše dobře nastavíte a víte, kam se dívat.

Analytics můžete využít i pro monitorování optimalizace pro vyhledávače a to pomocí vlastních upozornění (Custom Alerts). Díky nim si nechávejte zasílat e-mailová upozornění při splnění předem definované podmínky. Více o vlastních upozorněních a jak je přesně nastavit se dozvíte v Google nápovědě.


Smysl dává nastavit alespoň následující upozornění:

  • pokles celkové návštěvnosti z vyhledávačů o 99 % - „pozor nefunguje nám web/pozor zmizel nám měřicí kód z webu“,
  • pokles organické návštěvnosti z Googlu/Seznamu o Y % - „dostali jsme penalizaci?/vypadla nějaká stránka z indexu?/propadly se nám pozice?“,
  • pokles organické návštěvnosti důležité vstupní stránky o Z % - „zmizela stránka z indexu?/propadly se pozice?“.


Díky těmto upozorněním se dozvíte o případné penalizaci nebo velkém propadu pozic (nebo jen o tom, že i klíčová slova mají svoji sezónnost) velice brzy. A automaticky.

Poznámka: Pro nastavení pokročilejších upozornění, ve kterých se nepoužívají pouze standardní dimenze, je nutné nejdříve nastavit rozšířené segmenty. Například pro pokles přirozené návštěvnosti jen ze Seznamu/Googlu apod.


Můžete jít samozřejmě dál a nechat se informovat i o pozitivních zprávách (nárůst návštěvnosti, obratu, konverzního poměru, ...), když data dokážete využít pro další zlepšení. Že obrat a konverzní poměr vás v SEO nezajímají? Haha!

Pro další upozornění se inspirujte třeba u LunaMetrics, nebo na MOZu.


Upozornění z Google Webmaster Tools

Jasně, je to základ. Přesto ale spousta lidí neví, že si může nechat zasílat na e-mail upozornění, která chodí přes Google Webmaster Tools (GWT).

Google posílá v GWT například následující zprávy:

  • udělení manuální penalizace webu,
  • podezření na napadení webu,
  • potvrzení o úspěšném nahrání souboru pro zřeknutí se zpětných odkazů (disavow tool),
  • potvrzení o obdržení oznámení o spamu – v případě, kdy vy nahlašujete spam web přes formulář Googlu,
  • chyby v použitelnosti v mobilních zařízeních – velice časté v poslední době,
  • potvrzení o odeslání žádosti o znovuposouzení webu při manuální penalizaci,
  • vyjádření k žádosti o znovuposouzení,
  • zvýšení počtu chyb na webu (HTTP 404, 5xx),
  • nový ověřený vlastník webu.


Jak je vidět, tak některé zprávy jsou hodně zásadní – penalizace, napadení webu – některé méně, ale je dobré o nich vědět – nový ověřený vlastník.

Poznámka: Vždy je dobré mít v GWT potvrzenou doménu jak s www, tak bez www. Pokud váš web funguje na HTTPS, nezapomeňte si potvrdit i tuto verzi webu. Velice vhodné je mít potvrzené i jednotlivé adresáře.


Záloha dat z Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools poskytuje informace o klíčových slovech a vstupních stránkách, na která se váš web zobrazuje ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Ke každému slovu je zobrazený počet impresí, prokliků, míra prokliku (CTR) a průměrná pozice ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Data jsou ale vždy dostupná pouze za poslední tři měsíce.



Tato data jsou velice cenná, protože se k nim nedá dostat jinou cestou. V Google Analytics vidíme více a více (not provided) místo klíčových slov. K datům o impresích, CTR a průměrné pozici se také jinak nedá dostat.

Pohled na to, jak každý den přicházím o historická data je více než depresivní ? Proto dává smysl si data průběžně zálohovat, spojovat a něco z nich vyvozovat. Jedině tak se dostanete k možnosti meziročního porovnání.

Manuálně můžete část dat stahovat pomocí doplňku pro zpracování dat z Webmaster Tools. Jde o rozšíření do prohlížeče, které vám na kliknutí vyexportuje do CSV nebo JSON formátu informace o klíčových slovech k jednotlivým vstupním stránkám.

Pro automatizované stahování dat z Google Webmaster Tools (např. jednou za tři měsíce, abyste o žádná data nepřišli) můžete použít Python skript přímo od Googlu.

Chce to trochu technického umu, ale složité to není.


Kontrola dostupnosti webu

Vědět okamžitě o tom, že váš web právě nefunguje je důležité a určitě ne jen pro SEO. O výpadku je zkrátka potřeba vědět co nejdříve a hned instruovat člověka, která má danou oblast na starost.

Výpadky se dají monitorovat několika způsoby – například i pomocí Google Analytics a Webmaster Tools jak jsem popisoval výše. Ale problém se dozvíte až třeba za jeden den.

Proto je lepší použít specializovaný nástroj pouze pro sledování výpadků jako je například Testomato, Kvinono, případně stačí i Google Spreadsheet.

Testomato a Kvinono jsou webové služby. Nastavíte, jaké stránky se mají měřit a následně dostáváte pravidelné reporty e-mailem. Testomato umí dokonce měřit funkčnost formulářů, což se velice hodí. Jde tedy o komplexnější nástroje než jen pro monitorování funkčnosti webu.

Na základní test „funguje web ano/ne“ lze použít jen Google Spreadsheet (ten ale ani zdaleka neumí vše jako nástroje popsané výše). Jeden hotový si můžete stáhnout z Labnol.org a poté jednoduše nakonfigurovat.

Doporučuji si web Labnol.org projít, je tam spousta zajímavých nástrojů, které by se vám mohly hodit.


Ztracené zpětné odkazy

Zpětné odkazy jsou stále jednou z nejdůležitější věcí, která vstupuje do hodnocení stránek vyhledávači. Odkazy by měly být trvalé a přirozeně získané. Podle Googlu byste se už ani sami neměli získávání odkazů sami věnovat. Jistě.

Ať už jste odkazy získali jakkoli, je dobré mít přehled, jestli vám v čase neubývají (to, že kupovat odkazy třeba na pár měsíců je hloupost nechávám nyní stranou). Můžete k tomu použít některý z nástrojů pro analýzu odkazového portfolia – Majestic, Ahrefs nebo OpenSiteExplorer a každý den procházet reporty.

A nebo si zkopírovat tento Google Spreadsheet, nastavit ho podle videonávodu (případně článku na blogu Majestic.com) a mít pravidelnou informaci o případném úbytku odkazů v e-mailu.

To stejné můžete samozřejmě nastavit na svoji konkurenci, ať máte přehled co (ne)dělají jinak než vy.

A to je všechno?

Výše popsané tipy zdaleka není vše, co můžete v SEO automatizovat pro svůj prospěch. Je to minimum, které nastavuji u všech klientů. Mám potom více času na smysluplnou práci a důležité věci stále pod kontrolou.

Používáte sami nějakou pěknou automatizaci v SEO? Podělte se v komentářích.


Autor: Martin Šimko - SEO konzultant v digitální agentuře RobertNemec.com . Tweetuje pod @MartinSimko a píše blog o SEO

Karel T. Borovička

04.03.2015 10:09:29 http://karelborovicka.cz/ Mám nastavené Analytics alerty na PPC - klienti občas zapomenou dobít kredit, tak podle poklesu to zaznamenám nejpozději druhý den.
Druhak přes mention.com si hlídám nové zmínky, třeba o sobě :) Ale hlavně něco o klientech.

Martin Šimko

04.03.2015 10:52:21 http://www.martinsimko.cz/ Karle, díky za další tipy. Hlídání kreditu přes GA alerty je super, používám to i pro srovnávače zboží. U monitoringu jsem se minulý týden dozvěděl zajímavé věci o svém jmenovci :-) http://www.sme.sk/c/7671056/odsudeny-porodnik-je-naspat.html

Vít Michalek

05.03.2015 13:57:54 http://www.semor.cz S monitorováním si v systému také pohrávám, ale zatím je to v BETA testování. Stejně jako s hlášením nových odkazů, které zpracovávám z Google Webmaster Tools.

SEO specialista

13.08.2017 03:09:09 http://www.seokonzultant.info/ Nevíte, za jak dlouho GA zašle upozornění v případě, že si nastavím např. alert na pomalé načítání stránek v rámci 1 dne? V ten samý den, nebo až následující?