Optimalizace pro vyhledávače – praktické ukázky a jedna výstraha

Jaká zvolit klíčová slova? Jak se nenechat penalizovat Googlem? A zvládnete SEO sami nebo byste si měli najmout odborníka? Na tyto a na další otázky se vám v tomto článku pokusím odpovědět. Využiji k tomu svoje zkušenosti z pozice specialisty internetového marketingu, na níž působím již více než 5 let. Nejdřív bych vám ale rád řekl něco k tomu, jestli je optimalizace pro vyhledávače opravdu tak důležitá, jak se to v poslední době stále tvrdí. Pokud vás zajímají praktické příklady z mé praxe, podívejte se do druhé poloviny článku.


Teoretický úvod k SEO

Rozlišujeme několik základních kanálů (zdrojů), kterými mohou na Váš web proudit návštěvníci. Cílem komerčních provozovatelů webů je zpravidla maximalizovat objem relevantní návštěvnosti a tak zvýšit počet zákazníků, kteří danou službu využijí – tedy provedou konverzi. Konverzí je možné myslet zakoupení produktu, zaregistrování se do databáze webu, přečtení článku nebo další akce, které mají uživatelé provést. K hlavním zdrojům návštěvnosti patří:

-          Vyhledávače,

-          propagace na jiných webech,

-          propagace mimo internet.

Vyhledávače jsem uvedl na první místo, protože pro jejich prostřednictvím získané návštěvníky je charakteristické něco speciálního – hledají to, co vy na svém webu nabízíte. Respektive je to tak, pokud daný vyhledávač poskytuje relevantní výsledky pro uživatelem zadané dotazy. Pro reklamy a výsledky vyhledávání je tak charakteristický vyšší konverzní poměr než pro reklamy zobrazované na jiných webech a v offline prostředí. Důležité ovšem je, aby se výsledky z Vašeho webu zobrazovaly co nejvýše.

Dle studie dat výsledků vyhledávání, která zveřejnila na svém webu společnost AOL, projde 90 % uživatelů, kteří zadali ve vyhledávači určitý dotaz, pouze první stránku výsledků. A nejen to, většina lidí se zabývá pouze výsledky zobrazenými v horní části této strany. Provedl jsem analýzu sekundárních dat a připravil pro vás přehledný graf, který znázorňuje distribuci prokliků ve výsledcích vyhledávání.

Jak vidíte, pokud se váš web nezobrazuje mezi prvními výsledky vyhledávání, přicházíte o velkou část návštěvníků internetu, kteří hledají vámi nabízené produkty. Cílem optimalizace pro vyhledávače je zaujmutí co nejvyšších pozic ve výsledcích hledání pro fráze, které jsou pro vás důležité. Úspěšné SEO je možné chápat jako doplněk k placené reklamě ve vyhledávačích, nebo dokonce jako plnohodnotný substitut.

Moje zkušenosti se SEO

Mnozí experti vám budou tvrdit, že správná optimalizace pro weby spočívá v tom, že budete poskytovat kvalitní obsah a produkty a lidé potom o vás budou na internetu sami od sebe psát a tak si vašeho webu vyhledávače všimnou a vystřelí ho nahoru bez toho, abyste tomu museli věnovat pozornost. V praxi je to ale tak, že žijeme v extrémně konkurenčním prostředí a pokud se chcete dobře umisťovat ve vyhledávačích, je efektivní tomu trochu pomoci. Musíte si ale dát pozor, abyste nevyužili techniky, které Google a Seznam penalizují propadem klidně až na padesátou stránku.

Co dělat?

-          Získávat odkazy z kvalitních relevantních webů,

-          pravidelně aktualizovat obsah webu,

-          psát podpůrný blog,

-          budovat si online autoritu,

-          pomáhat lidem řešit jejich problémy,

-          poskytovat špičkové služby budící pozitivní odezvu,

-          být aktivní v relevantních diskuzích,

-          získat zápisy v respektovaných katalozích firem.

Co nedělat?

-          Zapsat web do desítek přeplněných „katalogů“,

-          vložit duplicitní článek do 200 „PR webů“,

-          nakoupit 2000 odkazů během jednoho týdne,

-          získat odkazy z „patičkové“ odkazové farmy.

Vyhledávače weby třídí a řadí dle různých faktorů, k nimž patří i externí odkazy, tedy odkazy z jiných webů. Pokud je nějaká stránka kvalitní, pak na ni obvykle lidé sami od sebe občas odkážou. Pokud tedy chcete napodobit tento přirozený proces odkazování, musíte odkazy tvořit s rozmyslem. Jestliže totiž vyhledávače poznají, že se je snažíte „podfouknout“, nebudou vašemu webu již věřit.

Jakákoliv vaše činnost v oblasti optimalizace pro vyhledávače musí vypadat autenticky. Pokud budete pro váš web získávat odkazy, měli byste tak činit rovnoměrně po delší dobu. Z pohledu Googlu nebude vypadat dobře, když na váš web nikdo nebude odkazovat a najednou, během jednoho týdne, na vás bude mířit tisíc odkazů z podivných webů. Rovněž bude působit podezřele, pokud všechny odkazy budou pocházet například z komentářů. Dalším příklad na první pohled účelného SEO jednání jsou shluky odkazů v patičce. Nebo si snad myslíte, že by webmaster chtěl na nějaký kvalitní web upozornit tím, že by na něj odkazoval z patičky spolu s 20 dalšími zápisy?

Zde se hovoří o takzvaném odkazovém profilu nebo portfoliu. Všechny odkazy, které na určitý web směřují, je možné seskupit do množin podle typu výchozích webů, domén, tematického zařazení a umístění odkazu (článek / patička / postranní blok / odkaz z jedné podstránky / odkaz ze všech podstránek webu – takzvaný sitewide odkaz). Měli byste usilovat o vyvážený profil, čehož dosáhnete diverzifikací odkazů. A nejde jen o rozlišení odkazů dle zdroje. Důležitý je i text, který je součástí odkazu, takzvaná kotva (anchor). Pokud na vás bude směřovat 2000 odkazů z 20 domén, z toho všechny z fráze „půjčky bez ručitele“, pak se vyhledávače mnohdy dovtípí, že se je snažíte podvést. Není totiž běžné, aby lidé ze svých webů na oblíbené stránky odkazovali vždy ze stejné fráze. Někdy dokonce ani žádnou frázi nepoužijí, ale pouze udělají URL „klikatelnou“.

Pojďme si ukázat, jak by mohla vypadat skladba kotev odkazů pro web http://www.uspesnyzivotopis.cz optimalizovaný na téma „vzor životopisu“.

Dobrý odkazový profil

Špatný odkazový profil

5x odkaz z fráze „vzor životopisu“

50x odkaz z fráze „vzor životopisu“

5x odkaz z fráze „životopis – vzor“

 

20x odkaz z „http://www.uspesnyzivotopis.cz“

 

5x odkaz z „uspesnyzivotopis.cz“

 

5x odkaz z fráze „strukturovaný vzor životopisu na uspesnyzivotopis.cz“

 

5x odkaz z fráze „profesní životopis“

 

5x odkaz z fráze „jak napsat životopis“

 

Konkrétně téma „vzor životopisu“ je ve vyhledávačích velice konkurenční, takže pokud byste chtěli, aby se váš web na toto téma zobrazoval na první stránce výsledků, museli byste na SEO pracovat delší dobu. Realistické by bylo vyčlenit si na to opravdu již zmíněný rok, nicméně to záleží na řadě faktorů, jako je například věk a autorita vašeho webu.

Dalším faktorem, který určuje úspěch stránek ve vyhledávačích, jsou i odkazy ze sociálních sítí. Je zdokumentováno, že vytvořením profilu na službě Google+ a odkazováním z této služby na web je možné pozici znatelně zlepšit.

Short tail a long tail

Nestačí použít na webu a v odkazech pouze jednu klíčovou frázi a doufat, že získáme všechny návštěvníky, kteří ji hledají. Jednak bychom neprováděli linkbuilding přirozeně a pak bychom se také připravili o návštěvníky hledající konkrétnější výsledky. Velice znatelné je to v případě produktů, jako je značková elektronika. Určitě někdo bude hledat frázi „lednička“. Ale také někdo bude hledat „lednička Zanussi“ či dokonce „lednička Zanussi ZRT 18100 WA“. Lidé, kteří hledají vysoce specifické fráze, jsou pro internetové obchody nesmírně žádaní, neboť je pravděpodobné, že již vážně zvažují nákup konkrétního zboží. Mají totiž hlubší přehled o produktech nabízených v dané kategorií a neprovádí jen prvotní průzkum. Takzvaný „long-tail“, tedy soubor delších frází, byste při optimalizaci webu pro vyhledávače neměli opomenout.

Nicméně v určitých případech skutečně nezbývá, než se zaměřit jen na několik málo klíčových slov, jako tomu je v případě tématu „výsledky Sazky“, tedy takzvaný „short-tail“.

Nejbezpečnější metody SEO

Jednoznačně bezpečným způsobem optimalizace pro vyhledávače je tvorba aktuálního obsahu na webu. Nebojte se psát několik článků týdně na témata, která jsou pro lidi zajímající se o vaše produkty důležitá. Jednak zaujmete vyhledávače a pak také návštěvníkům ukážete, že se o daný obor skutečně zajímáte a jste odborníky.

Bezpečná a zároveň velice důležitá je optimalizace struktury webu. K základním krokům patří tvorba uživatelsky přívětivých URL a mapy podstránek webu. Také byste na webu měli používat sémantické tagy, jako je sada znaků pro nadpisy (h1, h2, h3), pro důležitý text (strong) a pro výčty informací (ul, li). V minulosti byl kladen velký důraz na práci s takzvanými meta tagy, tedy údaji jako description a keywords. Je dobré je mít vyplněné, ale žádné zázraky si od toho neslibujte. Tyto základní prvky totiž používá každý.

Jak rychle můžete očekávat výsledky?

Jestliže se rozhodnete pro placenou reklamu, můžete se na první stránce výsledků vyhledávání zobrazovat už během hodiny. V případě SEO si budete muset počkat delší dobu. A delší dobou myslím skutečně dlouhou dobu, jako například jeden rok, pokud se chcete dobře umisťovat mezi vysoce konkurenčními výsledky. Nepodlehněte touze vyzkoušet některou z masivních metod linkbuildingu, které jsem uvedl v kolonce Co nedělat. Možná by váš web skutečně stoupal rychleji, ale šlo by jen o krátkodobý efekt, který by byl následován tvrdou penalizací vašeho webu, což by mohlo vést v konečném důsledku i k vašemu ožebračení. Tak jako ve všem i v případě SEO je pro úspěch nutná trpělivost a skromnost.

Měli byste si na SEO najmout firmu?

Optimalizace pro vyhledávače je komplexní záležitostí, pro kterou je dobré být vybaven odpovídajícími znalostmi, aby nedošlo k napáchání více škod než užitku. SEO můžete zvládnout sami i pokud nejste v současné době odborníky na internet a práci se stránkami. Nicméně budete si muset doplnit svoje znalosti, což může trvat týdny i měsíce. Úsilí si můžete ušetřit a věnovat se chodu vašeho podnikání, zatímco propagaci na internetu přenecháte odborníkovi. Dejte si ovšem pozor, aby nevyužíval metod, na které je v tomto článku kladen důraz jako na potenciálně škodlivé. Pokud chcete získávat další relevantní rady v oblasti optimalizace pro vyhledávače, sledujte tento web i nadále.

Autor: Martin Fencl -

Miroslav Beran

20.03.2014 16:05:25 Zdravím, děkuji za vaše služby, program Semor využívám. Tentokrát budu reagovat na tento článek. Zrovna pracuji na relevanci výsledků a píšu různé články týkající se oboru. Nemám však žádný blog, články vytvářím přímo do eshopu a propojuji je s relevantními produkty. Myslíte si, že je to také dobré řešení? Poskytuji tím zákazníkům jak informace, tak řešení ve formě produktů ... ale nevím, jak to dobře provázat se stránkami, jakým způsobem to přezentovat a kam to dát. Zatím to mám takto https://www.caskrmeni.cz

Vít Michalek

20.03.2014 18:54:00 Zdravím, těmi články myslíte co? Na stránkách jsem asi na žádný nenerazil, pokud tím tedy nemyslíte - popis produktu, který máte v některých případech určitě příjemný pro návštěvníka. Pokud máte přímo nějakou ukázku, pošlete mi jí na info@semor.cz