Periodická tabulka SEO

Dnes vám představím periodickou tabulku prvků úspěchu v SEO, skvělou infografiku od kolegů z webu SearchEngineLand. Je stoprocentně pravdivá a skvěle vystihuje, co je pro úspěšné SEO potřeba. Jak víme, SEO je velmi složitá problematika, o které již byly napsány stovky knih a tisíce článků. Kolegům se ale povedlo problematiku elegantně zjednodušit a vměstnat do jedné přehledné infografiky, které se vejde na jednu stránku.



Tabulka SEO prvků již visí v mé pracovně a používám ji jako „reality check” – občas se do ní podívám a tabulku porovnám s reálnou praxí. Pokaždé si potvrdím, že na ni stoprocentně pasuje. 

I. On-the-page faktory

Prvky na webu, které jsou pod přímou kontrolou webmastera, designéra a autorů článků.

Obsah

Obsah je to nejdůležitější, co rozhoduje o kvalitě webu a v přímém důsledku i o výsledcích ve vyhledávání. To je v dnešní době už asi bez diskuze.

  • Kvalita – Jsou stránky dobře napsané a mají skutečně kvalitní obsah? To je asi základní otázka, kterou si při každé návštěvě vašeho webu klade nejen návštěvník, ale aktuálně i Googlebot.
  • Průzkum klíčových slov – Když zakládáme nový web nebo připravujeme velkou porci obsahu, je určitě vhodné provést analýzu klíčových slov, na která by lidé mohli obsah chtít hledat. K tomu vám mohou pomoci například nástroje Sklik od Seznamu, Adwords od Googlu, případně placený MarketSamurai, ale především také vlastní kreativita či týmový brainstorming.
  • Slova – Obsahují stránky ta slova a fráze, na které doufáte, že je návštěvníci najdou? Tímto bodem se myslí optimalizace obsahu na klíčová slova a klíčové fráze. Pozor, nesmí to být moc okaté. V posledních letech Google začal poměrně silně penalizovat weby za nadpřirozeně zvýšenou hustotu klíčových slov. Psal bych přirozeně a držel se doporučení „hustota klíčových slov by měla být taková, jakou by použil expert volně píšící článek na dané téma” . Následně už bych stránku jen lehce „opepřil”.
  • Zaujetí – Stráví návštěvníci nějaký čas čtením, nebo rychle web opouštějí? Zde je řeč o bounce rate – míře okamžitého opuštění webu, kterou Google měří. Říká se, že dobrá bounce rate je pod 50%. Vaším cílem by mělo být návštěvníka z na webu udržet, nejlépe návrhem dalších vhodných článků. Pokud lidé na váš web prokliknou z vyhledávání, článek je nazaujme, zmáčknou „Zpět” a vrátí se na vyhledávání, je to signál pro vyhledávač, že váš článek je nezajímavý a není důvod jej zobrazovat vysoko.
  • Aktuálnost – Jak víme, Google preferuje weby, na kterých pravidelně přibývá nový obsah, například zpravodajské servery.
  • Tenký obsah – Pokud je váš obsah pouhým „vařením z vody”, omíláním již mnohokrát řečeného, pak se jedná o tzv. tenký obsah. Nevím, zda jej Google již dokáže úspěšně poznat, návštěvníci zcela určitě.
  • Reklamy – Google dává webu malou penalizaci, pokud na něm máte hodně reklamních bannerů „above the fold”, tzn. v horní části webu viditelné uživateli bez scrollování dolů.


HTML

Dalším, co rozhoduje o vašem úspěchu ve vyhledávání, je validita HTML kódu a správné používání meta tagů – především meta title a meta description.

  • Meta title – Titulek stránky (viditelný ve vyhledávání a na záložkách prohlížeče) je velmi důležitý z hlediska SEO. Měl by být chytlavý a relevantní, aby upoutal pozornost uživatele mezi ostatními výsledky vyhledávání, a měl by rozhodně obsahovat příslušná klíčová slova. Ta zde mají přímý vliv na SEO.
  • Meta description – Tento popisek uživatelé vidí pod vaším titulkem ve vyhledávání Google, pokud vyhledávač nerozhodne jinak (občas zobrazí například úryvek z textu na stránce, pokud je relevantnější ke konkrétnímu dotazu). Podle průzkumů nemá přímý vliv na SEO, nicméně musí být poutavý a relevantní, aby vyhledávající uživatele zaujal a přiměl váš web navštívit.
  • Nadpisy h1,h2 a další – Přímo na stránce byste měli dodržovat strukturu nadpisů, která by měla začínat nadpisem h1 a pokračovat hierarchicky. Čím větší nadpis, tím větší důležitost pro SEO. Do nadpisů na stránce bych klíčová slova určitě zahrnul, ale ne úplně do všech, aby to nebylo na škodu. V případě SEO v ČR bych využil klíčová slova například skloňoval v různých pádech, tak jak to je přirozené pro rodilého mluvčího. 
  • Strukturovaná data – Moderní je používat na webu strukturovaná data, která se mohou objevit ve vyhledávání Googlu. Strukturovat lze třeba recenze produktů, v Googlu může být vidět počet hvězd, autor recenze, datum a krátký popisek, počet recenzí. Také lze zařídit, aby drobečková navigace (breadcrumbs) byla vidět místo URL, pod vaším titlukem ve vyhledávání můžete zobrazovat text ve stylu „vasweb.cz > Kategorie > Nadpis článku“ místo obyčejné url, „vasweb.cz/kategorie/nadpis-vaseho-clanku“.
  • Keyword stuffing – Pozor, pokud článek „hustíte” klíčovými slovy, nesmíte to přehnat. Pokud to přeženete, Google si váš článek označí jako spam, s vysokými pozicemi máte utrum a určitě dostanete jako „nášup” i malou penalizaci pro celý web.
  • Skrývání textu – Kdysi dávno bylo běžnou praktikou, že si webmasteři přidávali na stránku skrytý text, například bílý text na bílém pozadí, který obsahoval klíčová slova, ale návštěvníci jej neviděli, pouze vyhledávače. Tyto časy jsou už dávno pryč, Google se na to intenzivně zaměřil a již řadu let je tato technika zcela nefunkční.

Architektura

Technické záležitosti, které byste rozhodně měli mít vyřešené.

  • Procházení – Jak dobře víte, Google a další vyhledávače disponují armádou prohledávacích botů, kteří průběžně procházejí weby, aby zajistili aktuálnost výsledků. Vy musíte zajistit, aby boti váš web dokázali procházet bez problémů. Pokud problémy nastanou, dozvíte se to např. v Google Webmasters Tools.
  • Zvládání duplicity – Dokáže si váš web poradit s duplicitním obsahem? Každá stránka, kterou chcete mít v Googlu, by měla být co nejvíce unikátní. Pokud například máte dvě rubriky, do kterých spadají podobné články a obsahují tak mnoho shodného textu (nadpisy a výtahy článků), Google si může myslet, že jsou navzájem duplicitní a zobrazovat jen jednu, nebo dokonce žádnou z nich. Na vině může být například Wordpress, který v šablonách zdarma duplicitu automaticky vytváří. 
  • Rychlost – Web by se měl načítat rychle, Google doporučuje optimalizovat web na maximální dobu načítání 2 sekundy.
  • URL – Rozhodně je velmi důležité dát do URL příslušná klíčová slova. URL by však neměly být příliš dlouhé, protože čím delší URL, tím menší váhu v ní klíčová slova mají.
  • Mobilní zařízení – Základem většiny webů je návštěvnost z PC a notebooků přes webový prohlížeč. Pokud ale váš web navštěvuje také hodně lidí ze smartphonů a tabletů, je důležité mít design optimalizovaný i pro tato zařízení. Řada webových šablon, především těch starších, třeba s mobilními návštěvníky vůbec napočítá.
  • Cloaking – Zobrazujete robotům Google nějakou jinou stránku než návštěvníkům? Pak se můžete těšit na penalizaci a případně na úplné vyřazení z vyhledávání. Je to jedna z nejhorších „černých technik a SEO experti se opět shodují, že v dnešní době už ji Google dokáže odhalit dobře.

Off-the-page faktory

Faktory mimo stránky webu, zejména odkazy a sociální sítě. Tabulka optimisticky říká, že je mají pod kontrolou čtenáři, návštěvníci a další weby. To je pravda, ale v praxi samozřejmě tyto faktory bude chitít ovlivňovat i sám webmaster nebo najatý SEO profesionál.

Odkazy

Základ off-the-page SEO.

  • Kvalita – Není odkaz jako odkaz, záleží především na jeho důvěryhodnosti. Link z na první pohled jasného PR webu, který se hemží reklamními bannery a přetéká placenými odkazy v sidebaru, vám může dokonce uškodit. Na druhé straně link z důvěryhodných stránek, například z Wikipedie, vám výrazně pomůže.
  • Text – Je dobré chytře volit anchor text, tedy text odkazu. Měl by obsahovat klíčová slova, ale ne vždy. Opět jde o to, abychom web nepřeoptimalizovali a aby náš odkazový profil vypadal přirozeně. Chytré je volit část odkazů ve tvaru URL, malou část v doslovném tvaru klíčových slov, na která optimalizujeme, a zbytek například ve tvaru různých frází a vět, která klíčová slova obsahují.
  • Počet – Čím více odkazů, tím lépe? Ano, ale neměly by všechny být z jednoho nebo z několika málo webů. Abyste v očích Googlu byli důvěryhodní, je potřeba diverzifikovat a mít odkazy na svůj web z co největšího počtu webů.
  • Placené linky – Google je proti tomu, abychom nakupovali placené odkazy ve snaze zvýšit naše pozice ve vyhledávání. Na druhé straně je zde stále řada velmi dobře profitujících platforem, přes které můžete placené články nakupovat. Jedna nejmenovaná česká platforma se prodala dohromady za více než milion korun. Tak jak je to? Evidentně jsme svědky velkého střetu zájmů. Google se snaží placené odkazy odhalovat, ovšem nedaří se mu to stoprocentně. Jak se zdá, je zde stále prostor pro byznys s placenými odkazy. Já s placenými odkazy příliš zkušeností nemám, proto zde nemohu říct jasné ano nebo ne.
  • Spam – V žádném případě byste neměli používat spamovací roboty a ládovat desetitisíce odkazů na nezabezpečené blogy. Tuto techniku Google nekompromisně penalizuje, dokonce je možné, že ji proti vám použil nějaký z vašich konkurentů. V takovém případě naštěstí můžete v Google Webmasteer Tools použít funkci „Disawow” a odkazů se zřeknout.

Důvěra

Dnešní SEO je nejen o odkazech, ale také o důvěryhodnosti.

  • Autorita – Odkazy, sdílení, celkové ladění webu a reputace mezi návštěvníky (pokud nějaká je) rozhodují o tom, zda je váš web autoritou či nikoliv. Pokud lidé vašemu webu věří a dobrovolně na něj odkazují, je to úspěch pro vás osobně i přínos pro SEO.
  • Historie – Domény jsou jako víno. Čím starší, tím lepší. Stáří domény je důležitější SEO faktor, než si většina lidí myslí. Pokud zakládáte nový web, budete v indexu a na dobrých pozicích výrazně rychleji, pokud si koupíte několik let starou doménu s historií (a případně i s odkazy), než když si založíte úplně novou doménu.
  • Identita – Pokud je na vašem webu dohledatelné, kdo je provozovatelem a kdo jsou autoři jednotlivých článků, bude web na návštěvníka působit důvěryhodněji, než když to neumožníte. Pokud si dokonce založíte anonymní .com doménu, můžete mít problémy. Anonymní registraci domény nedávno Google začal mírně penalizovat, protože je to poměrně spolehlivý ukazatel toho, že provozovatel má zájem nějakým způsobem podvádět.
  • Pirátství – Pokud byla vaše stránka označena jako zdroj pirátského obsahu, může být předmětem manuální penalizace ze strany Google.

Sociální sítě

SEO faktor, který je v poslední době čím dál důležitější.

  • Reputace – Sdílejí návštěvníci váš obsah? Nebo se za něj spíše stydí? To, co člověk čte a sdílí na Facebooku (či jiné síti), o něm hodně vypovídá. Návštěvník si uvědomuje, že když klikne na Sdílet, veřejně tím „přizná”, že ho váš web zajímá. Kvalita vašeho webu je tím pádem i jeho osobní věc. Měli byste psát takový obsah, který se návštěvníci nebudou stydět doporučit dále.
  • Sdílení – Google a další vyhledávače sledují počet likes, sdílení, +1, retweetů a dalších akcí na předních sociálních sítích. Pozor, měly by být od reálných lidí. Pokud si například přímo na Facebooku platíte originální reklamy, bude se váš obsah zobrazovat skutečným lidem. Pokud půjdete na fiverr či jiný podobný marketplace a koupíte si službu „1000 lajků za 5 dolarů”, dostanete lajky pouze od armády fejkových účtů, které si „obchodník” založil, aby na vás takto vydělával. Do jaké míry Google dokáže rozlišit přirozené lajky od těch fejkových, netuším, možná to bude dobrý námět na další článek. Já osobně s fejkovými lajky zkušenosti nemám, ani neplánuji.

Osobní záležitosti

  • Země – Co dodat. Záleží na zemi, ze které návštěvník přistupuje na váš web. Může to být důležité z právního hlediska, nebo pokud máte vícejazyčný web a na základě IP určujete, jaký jazyk se má defaultně zobrazit.
  • Lokalita – viz Země.
  • Historie procházení – Navštívil už uživatel v minulosti váš web? V takovém případě se, napříkald v Googlu, zobrazíte výše než obvykle. Zvyšuje to také pravděpodobnost, že uživatel bude na webu hledat nové věci. Proto byste mělli mít snadno dohledatelný seznam nejnovějších článků.
  • Sociální sítě – Dává vám návštěvník likes +1 nebo hvězdy? Spokojený čtenář, který vás doporučuje dobrovolně, z vlastní vůle a na své osobní sociální síti, je měřítkem vašeho úspěchu. Samozřejmě, začátky jsou těžké, takže můžete požádat své přátele o nějaký ten „lajk” na rozjezd.




Autor: Jan Musil -

jan xaver boštík

30.01.2015 09:03:39 dobrý souhrn, kvituju.

David Řezáč

12.06.2015 09:41:21 http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/ Díky za článek! S dovolením sdílím dále v seznamu českých článků o SEO a linkbuildingu ke čtení :-)
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/